W Polsce co 4-ty mężczyzna i co 5-ta kobieta są otyli. Polskie dzieci należą do najszybciej tyjących w całej Europie, co 5-te dziecko w wieku szkolnym jest otyłe. Według informacji WHO otłość wzrasta 2-krotnie co 5 lat, w Polsce z danych Instytutu Żywności i Żywienia jest ona przyczyną 1,5 mln hospitalizacji rocznie a leczenie otyłości i jej powikłań pochłania 21% budżetu ochrony zdrowia. Takie wskaźniki wskazują na problem globalny – jest to już epidemia cywilizacji. Winnym za taki stan rzeczy jest coraz bardziej powszechny, niezdrowy styl życia. Fast-foody, udogodnienia komunikacyjne, brak aktywności fizycznej i czasu na przyrządzenie i spożycie pełnowartościowych i zdrowych posiłków.

Otyłość to nie tylko niedogodności ale poważne problemy zdrowotne, choroby które mogą prowadzić do śmierci. Związane z tym poważne powikłania zdrowotne mogą być i są najczęstszą przyczyną chorób takich jak:

– hyperlipidemia – prowadząca do miażdżycy a w konsekwencji zawałów, udarów
– cukrzyca
– nadciśnienie tętnicze
– przerost mięśnia sercowego
– dna moczanowa (hyperurykemia)
– kamica dróg żółciowych i moczowych
– choroba zwyrodnieniowa stawów (bóle krzyżowe)
– upośledzenie wydolności oddechowej(zespół bezdechu sennego)
– przepukliny
– nowotwory okrężnicy i piersi
– upośledzenie płodności (zaburzenia hormonów płciowych)
– upośledzenie czynności innych organów

Jeśli mamy do czynienia z chorobą należy ją leczyć ale pamiętać również o przyczynie pierwotnej – otyłości. Walcząc z otyłością pamiętać musimy nie tylko o zmianie złych nawyków – o ograniczeniu kaloryczności ale i stałym wysiłku (30 minut dziennie) – bez tego nie będzie sukcesu.